آهک چیست و چه کاربردی دارد؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 12 مهر 1403
بازدید : 13
نویسنده : محتوانویس اتاق خبر


از مواد باستانی استخراج شده توسط معدنچی می توان به آهک اشاره کرد که نقش مهمی در ساخت بناها داشته است. از نظر شیمیایی، آهک یکی از ترکیبات کلسیم به شکل اکسید کلسیم است که از تصفیه کربنات کلسیم به دست می آید و به عنوان هاون و هاون استفاده می شود.

انواع آهک چیست؟

روش های مختلفی برای طبقه بندی آهک بر اساس شکل ظاهری، دانه بندی، واکنش پذیری و غیره وجود دارد. برای درک انواع مختلف آهک، در زیر دسته بندی ها آورده شده است.

انواع آهک بازار به 3 دسته تقسیم می شوند:

آهک چرب یا سخت: خالص ترین شکل آهک موجود در طبیعت است که فرمول آن نزدیک به اکسید کلسیم است. این نوع آهک تنها چهار درصد ناخالصی دارد و در صورت مخلوط شدن با آب به شدت واکنش نشان می دهد و متورم می شود و حجم آن تا 150 درصد افزایش می یابد.

آهک ضعیف: همانطور که از نامش پیداست آهک ضعیفی دارد و دلیل آن این است که آهک آن تنها ۴ تا ۶ درصد اکسید کلسیم دارد. دارای ناخالصی های مختلفی مانند خاک رس اخرایی و به دلیل ترکیبات آهن، سیلیس و زاج است.

آهک آبی: این نوع آهک به آهک رسی معروف است زیرا در ترکیب خود حدود 6 تا 22 درصد رس دارد. این تنها نوع آهکی است که در زیر آب سفت می شود و گلدهی زیادی تولید می کند. این ماده اساساً بین آهک و سیمان است.
برای اطلاع از قیمت آهک یزد به کارخانه آهک یزد مراجعه نمایید.
نوع دیگری از طبقه بندی سنگ آهک بر اساس فرمول شیمیایی آن است که عبارت است از:

آهک سریع: نوع خالص آهک است که در طبیعت یافت می شود و دارای فرمول ساختاری اکسید کلسیم است و از تصفیه سنگ های کربنات کلسیم در دمای بسیار بالا تولید می شود. ویژگی لیمو این است که در تماس با آب شکوفا می شود.

آهک هیدراته: آهک پودری و غیر واکنشی، فرمول مولکولی آن هیدروکسید کلسیم است. آهک خشک شده یا آهک آب شده هیچ میل خاصی به آب ندارد و کاربردهای زیادی دارد.

آهک مرده و آب آهک چیست؟

اگر روی آهک آب بریزیم، در طی واکنش شیمیایی حرارت زیادی آزاد می شود. در این حالت آهک با جذب یون های هیدروکسید متورم می شود و به پودر سفید و بی اثری به نام آهک هیدراته یا آهک مرده تبدیل می شود که به شکوفه آهک معروف است.

اگر این روند را ادامه دهید و آب را به هیدروکسید کلسیم اضافه کنید، ماده ای شیری رنگ به نام آب لیمو یا آبلیمو ایجاد می کند. وقتی صاف شود، مربا و غذا تولید می شود، آمونیاک، سود سوزآور، پرکلر و غیره تولید می شود. کاربردهای مختلفی مانند:

روش های تولید لیمو چیست؟

با توجه به اینکه آهک ترکیبی از کلسیم و طبیعت است، روش اصلی تولید آن با حرارت دادن سنگ با کربنات کلسیم در دمای 1000 تا 2500 درجه سانتیگراد است. این روش ناخالصی های موجود در آن مانند گاز دی اکسید کلسیم را حذف می کند.

متداول ترین روش تهیه آهک حرارت دادن سنگ (کربنات کلسیم) تا دمای 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد است. بنابراین هر چه دما و نتیجه دی اکسید کربن خارج شده از محیط بیشتر شود، سنگ ذوب می شود. ایستاد اما بهتر برای تهیه آهک از کوره های ثابت یا پیوسته یا کوره های مکانیکی استفاده می شود.

کوره های پشته ای و پیوسته: انواع کوره های آهکی سنتی هستند که در آن بلوک های سنگ آهک با اندازه های مختلف قرار می گیرند و سپس یک سوکت از خاک رس می سازند. سوخت این کوره ها معمولاً روغن سیاه یا زغال سنگ است و آهک را برای مدت طولانی در دمای 1000 درجه حرارت می دهند.

کوره های مکانیکی و پیوسته: در روش صنعتی تولید آهک که به آهک صنعتی نیز معروف است از این نوع کوره استفاده می شود. این نوع کوره که به کوره دوار نیز معروف است، گرمای لازم را با استفاده از برق یا زغال سنگ تامین می کند. زمان گرم شدن در اجاق های صنعتی کوتاه تر از اجاق های سنتی است.

گلدهی (مرطوب کننده): پس از برشته شدن، آهک آماده است و در این مرحله می توان از آن برای تولید آهک سیاه شده استفاده کرد. دو راه برای این کار وجود دارد. روش اول که توسط بسیاری از تولیدکنندگان انجام می شود و منجر به تولید آهک کم کیفیت می شود، آهک مخلوط با آب است. روش علمی دیگر استفاده از سیستم رطوبت ساز است.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اتاق خبر و آدرس otaghkhabar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com